Papier Blijft Nodig!

Ik krijg vaak de opmerking dat papieren uitgaven niet meer van deze tijd zijn. Vanuit duurzaamheidsoogpunt zou dat ook heel wenselijk zijn, maar de praktijk bewijst dat we (voorlopig) nog niet zonder papier kunnen. Al is er wel een verschuiving gaande. Hierover gaat onderstaande artikel. Ik ben benieuwd wat je van het artikel vindt en stel een reactie zeer op prijs.

Vanuit milieuoogpunt en kosten willen organisaties het liefst van papier af. Liever een e-mail dan een brief en liever een bericht op facebook of de website dan een folder. 15 jaar geleden werd er hard geroepen dat papier zijn langste tijd had gehad. Tegenwoordig is de overtuiging dat papier voorlopig nog niet zal verdwijnen. Wel is de inzet van papier deels veranderd en overgenomen door digitaal. Maar papier blijkt nodig en gewild.

Men verwachtte dat gedrukte boeken zouden verdwijnen en dat men alleen nog digitaal boeken zou lezen, maar gedrukte boeken nemen de laatste tijd weer in populariteit toe. Zelfs veel mensen die het gemaakt hebben op internet, geven nog een fysiek boek uit. Waarom?
– Het is tastbaar
– Je kunt het snel even pakken en er in bladeren
– Het valt op als het op tafel ligt
– Je kunt het leuk als cadeau geven
– Veel mensen vinden een boek fijner lezen

We zien het ook in de reclamewereld. Folders zijn nog van alledag. Bijna alle bedrijven die folders laten verspreiden, hebben ook wel een website. En veel van hen zijn ook actief met digitale nieuwsbrieven, facebook, etc. Toch blijven ze gebruik maken van drukwerk. Waarom?
– Omdat het opvalt en laat zien dat je er nog bent
– In een gemiddeld gezin wordt wekelijks gemiddeld 43 minuten gebladerd in folders
– Het brengt mensen op ideeën
– Het trekt mensen naar je winkel en gemiddeld kopen ze dan meer dan alleen de aanbiedingen
– Het werkt nog steeds om je omzet te verhogen

Werkt digitaal dan niet?

Digitaal is heel goed in te zetten wanneer je iemand “binnen” hebt; vervolgens kun je gericht de juiste informatie aanbieden. Maar van hoeveel mensen van je doelgroep heb je een e-mailadres? En hoe actueel is dit mailadres? En heb je ook de toestemming om te mogen mailen, anders ben je aan het spammen! Ditzelfde geldt niet voor een brief; de adressen van je doelgroep zijn vaak bekend en mochten ze toch verhuist zijn, krijg je de post retour en kun je uitzoeken waar ze gebleven zijn.

Papier vangt aandacht.

Aantrekkelijk drukwerk op de deurmat valt op; er wordt (on)willekeurig aandacht aan besteed. Een goede website kan ook een bezoeker vasthouden, maar dan moet je die bezoeker wel eerst krijgen. Dit kan bijvoorbeeld met de papieren aandachtvanger om je doelgroep vervolgens gericht door te sluizen met een actie om dit contact ook digitaal te bestendigen.

Mailadressen verzamelen

Het is natuurlijk wel slim om permanent voor te sorteren op de digitale snelweg. Om bijvoorbeeld de mailadressen te verzamelen en up-to-date te houden is een zaak van lange adem. Telkens weer vragen, of het e-mailadres genoteerd mag worden en mag worden gebruikt (zonder toestemming kan een mail als spam worden bestempeld).
Het voordeel van een actueel mail bestand is dat ook de voorkeuren van betreffende personen bijgehouden kunnen worden. Tenminste, wanneer het systeem dat toelaat. Dan kun je bijvoorbeeld aan laten geven of men wel of niet een nieuwsbrief of magazine op prijs stelt, maar ook of men wel of niet op de hoogte gehouden wil worden van bepaalde onderwerpen. In dat kader hebben verwijs ik graag naar het programma Mail op Verzoek dat wij samen met e-vontuur aanbieden. Klik hier voor meer informatie over Mail op Verzoek.

Ontvangergerichte communicatie

Onze specialiteit is om boodschappen ontvangergericht te verpakken, want dan alleen bereik je maximaal je doelgroep. En dit begint met de keuze van medium of media: drukwerk, digitaal of beide.
Een afzendergerichte boodschap komt vaak niet binnen bij de doelgroep met grote kans op afhaken. Wanneer een lezer zich persoonlijk aangesproken voelt is de kans veel groter dat hij de actie onderneemt waarvoor je hem benaderd hebt. Wij helpen je graag om van jouw boodschap een cadeautje voor je doelgroep te maken. We denken graag mee over de juiste vorm en uitvoering.

De juiste Communicatie-Mix

Je doelgroep bereiken blijft steeds opnieuw het vinden van de juiste Communicatie-Mix en begint bij het analyseren van je doelgroep. Vooral de vraag hoe kan ik ze bereiken is dan natuurlijk essentieel, waarbij geldt: Hoe meer ik van ze weet, hoe gerichter ik te werk kan gaan.
– Weet ik hoe ze heten?
– Heb ik hun adres, of weet ik alleen de regio waar ze wonen?
– Heb ik hun e-mailadres
– Ontvangen ze huis-aan-huisbladen
– Zijn ze actief op sociale media
– Gebruiken digitale devices zoals smartphone, laptop, tablet, etc.

Een mooi voorbeeld uit onze eigen praktijk is de StoringCoach die door een aantal woningcorporaties wordt ingezet naar hun huurders. Toen wij enkele jaren geleden de StoringCoach ontwikkelden, ging het alleen om een papieren versie. Huurders kunnen deze in de meterkast hangen. In geval van storing kunnen ze snel zien wat ze kunnen of moeten doen. Met overigens ook tips om storingen te voorkomen. Intussen is een deel (circa 50%) van de doelgroep zodanig “gedigitaliseerd” dat we nu voor hen een StoringCoach-websitemodule en -app ontwikkelen, met ook mogelijkheden voor tweezijdige communicatie.

Klik hier voor meer informatie en een voorbeeld van de StoringCoach!

Mocht je naar aanleiding van dit artikel vragen hebben, neem dan even contact met ons op. Aanvullingen of opmerkingen, zijn natuurlijk ook van harte welkom.

Met vriendelijke groet,

Bert Tijhoff (info @ woonwijzermedia.nl)

 

Woonwijzer Media

Baankstraat 2

7205 AW  Zutphen

woonwijzermedia.nl

0575 51 16 15