Hoe 10% van je doelgroep 5% laten besparen?!

Hoe zou het zijn om 10% van de huishoudens in uw doelgroep gemiddeld slechts 5% zou besparen? In een doelgroep van bijvoorbeeld 5.000 huishoudens, resulteert dat dan in zo’n 500 huishoudens die gemiddeld 250 kWh per huishouden gaan besparen. Ofwel een gezamenlijk Besparing van 125.000 kWh… Jaar na jaar!

Recent onderzoek van Milieu Centraal laat zien dat energie besparen een must is. Niet alleen vanuit het klimaat gezien, maar ook vanuit de portemonnee. Voor circa 20% van de huishoudens geldt dat ze mogelijk hun energierekening niet kunnen betalen. En bijna de helft van de huishoudens heeft geen inzicht in de jaarkosten voor energie. Ze weten niet of ze geld terug krijgen of juist bij moeten betalen.

Datzelfde onderzoek laat zien dat 70% van de mensen dit jaar energie wil gaan besparen door onder andere bewuster om te gaan met energie. Maar dan moeten ze nog wel weten hoe!

De doelgroep is er klaar voor, maar hoe bereik je ze?

Verschillende onderzoeken laten zien dat alleen al gedragsverandering leidt tot een besparing van 3 tot 7%. Gedragsverandering wordt bereikt door mensen te informeren en stimuleren. De KlimaatKrant is juist met dit doel ontwikkeld. De KlimaatKrant biedt informatie voor alle lagen van de bevolking en is zo verpakt dat het ook al deze groepen aanspreekt. De KlimaatKrant bevat naast direct toepasbare tips, verdiepende artikelen, interviews met Bekende Nederlanders, een quiz en meer. Daarnaast biedt de KlimaatKrant ook ruimte voor uw eigen verhaal. Door opname van uw voorwoord en een aantal eigen artikelen, krijgt de KlimaatKrant een gemeentelijke uitstraling.

Kracht van de herhaling!

De kracht zit natuurlijk in de herhaling. Mensen moeten steeds opnieuw getriggerd worden. En daarvoor biedt Woonwijzer Media een pakket aan Cartoontips. Deze kunt u bijvoorbeeld gebruiken in het huis-aan-huisblad. Door gedurende de wintermaanden wekelijks een Cartoontip te plaatsen, wordt de aandacht van de lezer getrokken door de Cartoon en zet de bijgevoegde tip aan tot actie. Natuurlijk kunt u de Cartoontips ook gebruiken om uw eigen informatie daar bij te plaatsen, zoals bijvoorbeeld een interview met een deelnemer.

Wie doet er mee?

De resultaten naar aanleiding van een artikel in de krant of een KlimaatKrant, zijn moeilijk te meten. Het is echter niet onmogelijk. Bijvoorbeeld door mensen zich te laten aanmelden voor een wekelijkse nieuwsbrief. Alleen moeten mensen hierbij wel over een drempel geholpen worden, bijvoorbeeld door dat aanmelden direct profijt oplevert door de tips uit de Nieuwsbrief toe te passen. Maar ook dat is vaak niet genoeg om aanmelders te krijgen. Dat wordt anders wanneer u onder alle inschrijvers wekelijks iets weggeeft. Bijvoorbeeld een Verjaardagskalender “Verjaren en energie besparen”. En om het echt aantrekkelijk te maken kunt u natuurlijk iedere week zo’n kalender per 10 inschrijvers verloten gedurende de looptijd van het project. Natuurlijk kunt u de prijzen ook variëren. Ook de gids “Hart voor uw huis” leent zich goed als beloningsmiddel.

Bijkomend voordeel van het aanleggen van een e-maildatabase is dat het voor de deelnemers enerzijds relatief anoniem is, maar dat u een groep geïnteresseerden voor een specifiek onderwerp heeft die u bijvoorbeeld ook komend jaar weer kunt benaderen.

Een kleine investering met groot resultaat

Uiteraard zijn er aan goede voorlichting ook kosten verbonden. Maar door aan te sluiten bij bestaande initiatieven en concepten zoals die van Woonwijzer Media, kunt u de kosten relatief laag houden. Onderstaande voorbeeld aanbieding laat zien dat uw investering nog geen euro per potentiele deelnemer hoeft te kosten.

5000 Klimaatkranten  €             2.500,00
Opname eigen voorwoord, logo en adresgegevens  €                950,00
Opname 2 eigen artikelen  €                950,00
26 Cartoontips  €                600,00
100 Verjaardagskalenders Verjaren en energie besparen  €                850,00
Digitale versie KlimaatKrant voor op de website  €                500,00
Bijdrage in de verzendkosten (1 adres)  €                  45,00
Subtotaal exclusief BTW  €             6.395,00
Combinatie Korting  €             1.500,00
Totaal exclusief BTW  €             4.895,00
BTW 21%  €             1.027,95
Totaal inclusief BTW  €             5.922,95
Prijs per huishouden exclusief BTW  €                    0,98
Prijs per huishouden inclusief BTW  €                    1,18

Prijs per 100 extra kranten in dezelfde drukgang (ex. BTW)

 €                  47,50

Wilt u weten wat een dergelijke aanpak in uw situatie kost? Vraag dan vrijblijvend een offerte aan. Tot 31 december 2013 ontvangt u dan ook een combinatiekorting.

Met vriendelijke groet,

Bert Tijhoff  (btijhoff @ woonwijzermedia.nl)

P.S. Geen lezer van onze infomails?! Meldt u gratis aan op www.woonwijzermedia.nl/infomails.

P.P.S.  Presentexemplaren kunt u hier aanvragen!